17 Mayıs 2012 Perşembe

Beyaz Akşamlar II

Beyaz Akşamları yazarken, II. bölümü planlamamıştım. Son derece doğaçlama gelişen, ek bir yazı oldu. Bu bölümü sevgili Rus arkadaşım İ.'ye borçluyum. Bloğu okuduktan sonra, bana konu ile ilgili yeni bilgiler ve bir de fotoğraf gönderdi. Haliyle, bana da paylaşmak düşer.

Konumuz dışı olsa da, belirtmeden geçemeyeceğim, teknoloji gerçekten harika bir şey. Artık hiç anlamadığımız dilleri, google translate ya da farklı online çeviri siteleri sayesinde, rahatlıkla kendi öz dilimize, ya da anlayabildiğimiz başka dillere çevirebiliyoruz. Daha da fazlası, kendi dilimizde yazdığımız metinleri, hiç bilmediğimiz, bin bir değişik dile çevirip, konu ile ilgili cevap verme imkanımız bile var. İ. de yazdıklarımı, bu sitelerden birisi sayesinde okumuş. Daha da güzeli, interaktif bir okuyucu olarak benimle aşağıdaki bilgileri paylaştı. Teşekkürler İ.

Asıl konumuza dönecek olursak, Beyaz Akşamlar'ın ilk bölümünde, yazın havanın ne zaman kararacağını bilmediğimi, bu konuyla ilgili, herhangi birine de danışmadığımı söylemiştim. Artık biliyorum, İ. bana tüm bilgiyi verdi. Yazın, daha doğrusu, Haziran sonlarına doğru, gecenin ömrü, sadece 3 ila 4 saat kadarmış. Birkaç gün için de olsa, bu tarihlerde, Ekaterinburg'da en kısa geceler yaşanıyormuş. Malum, 21 Haziran, Kuzey Yarımkürede, gündüzün en uzun olduğu gün. Bu özel günler, 21 Haziran civarında olmalı. Şu sıralar, gecenin ömrü yaklaşık 5,5 - 6 saat. Daha da kısalacağı o özel zamanları, dört gözle bekliyorum.

İ. başka bir bilgi daha verdi. Ekaterinbug'un yaklaşık 400 km kuzey batısında bulunan, Perm isimli şehirde de beyaz geceler yaşanıyormuş. Dipnot olarak belirtmeden geçemeyeceğim, Rusya gibi, çok büyük yüz ölçüme sahip bir ülke için, 400 km gerçekten çok yakın demektir. İ. de, Perm'de beyaz geceler yaşandığını, daha geçen sene, orada yaşayan kuzeni sayesinde öğrenmiş. Beyaz geceleri görmeye gidip, aşağıdaki fotoğrafı da çekmiş. Gece yarısından sonra, parlak güneş ışığı gördüğünü söylüyor. Böyle bir olaya tanıklık etmek, ne kadar büyüleyici olmalı.

En kıymetli dostlarımdan biri olan G., Haziran ayı içinde Saint Petersburg'a taşınıp, orada yaşamaya başlayacak. Daha kendisi gitmeden, beni davet etti. Bir aksilik olmazsa, bu davetine icabet etmek istiyorum. Şu anda fark ediyorum, bu sayede, beyaz gecelere de, tanıklık etmiş olacağım. Gerçi, orada beni asıl ilgilendiren ve gitmeyi istememin gerçek sebebi, beyaz gecelerden çok daha kıymetli, başka bir mucize. Ancak hazır oradayken, bu ekstra bonusun keyfini çıkarmamak da, son derece gereksiz olur diye düşünüyorum.

İlkokul bilgilerimize dönecek olursak, aslında her şeyin açıklaması gayet basit. Gece ve gündüz, dolayısıyla aydınlık ve karanlık, tamamen, dünyanın kendi ekseni etrafında dönmesi sayesinde gerçekleşir. Gece gündüzü, gündüz de geceyi takip eder durur. Hatırlayacaksınız, gece ve gündüz sürelerinin, yıl içinde farklılaşması da, dünyanın eksen eğriliğinden kaynaklanan bir sonuç. 21 Haziran tarihi de solstis yani gündönümü. Normal şartlar altında, hiç dikkat etmediğim bu tarih, şu anki coğrafi konumum sayesinde, birden önemli bir güne dönüşüverdi. Dolayısıyla, ben de hevesle bekliyorum..


Perm, Rusya, Haziran sonları, saat: 00:15 - 00:20 arası, güneş batıyor
İ.'nin fotoğrafı

2 yorum:

  1. Kim bu İ :)) Bu aralar cok fazla CSI mi izleniyor ne? :)) Sana İ ve G ile bu doga olayinin tadini cikarmani diliyorum tatlim. Gercekten soylendigi kadar guzelse, bir dahakine ben de size katilabilirim :)

    YanıtlaSil
  2. Her daim CSI tatlım :)) Kimseyi sormadan ifşa etmek istemedim. Malum özel hayatın gizliliği. Bilirsin işte Elin durumları :) Geceler beyaz da olsa, siyah da olsa, her zaman beklerim...

    YanıtlaSil